SubTitel
Creative Sparks and Studio Shots. Inside the World of Our Content Marketeer
Bij YOEK hebben we net een aantal drukke weken achter de rug, die in het teken stonden van één van onze favo bezigheden: onze foto- en videoshoots! Hét moment om met een nieuwe collectie aan de slag te gaan voor ons branding team en deze op zijn allerbest te fotograferen, zodat we hem vol trots aan jullie kunnen tonen. Aan ieder beeld dat je op de website ziet, is een hoop werk vooraf gegaan.
Om hier iets meer over te weten te komen gingen we in gesprek met Liset, sinds enkele jaren onze Visual Content Marketeer. Liset gaat al maanden van tevoren in de regelmodus, om een locatie te spotten, modellen te boeken en vooral ook het concept van de collectie te vertalen naar een verhaal dat tot leven komt!


SubTitel
Anne-mei: “Dag Liset, wat leuk dat je even tijd voor ons kunt maken. Volgens mij heb je hele drukke maar leuke weken achter de rug, we zijn benieuwd naar al jou ins-en outs over shoots bij YOEK! Wat maakt YOEK zo bijzonder volgens jou?”
“YOEK is inclusief en gespecialiseerd in pasvormen. Dat is in deze tijd helaas steeds minder goed te vinden daardoor bijzonder dat we dit aanbieden en daar heel sterk in blijven al 40 jaar lang!”
Anne-mei: “Wat was je allereerste fotoshoot bij YOEK, en wat herinner je je daar het meest van?
“Mijn allereerste fotoshoot bij YOEK was de zomercollectie van 2022. Deze wordt een jaar vooruit geschoten, dus dat was in de zomer van 2021. Deze fotoshoot was een zo genoemde e-com fotoshoot. Tijdens deze shoot zetten we de gehele collectie op de foto speciaal voor de webshop. Hierbij is het van belang dat het kledingstuk zo duidelijk mogelijk gepresenteerd wordt voor onze klant.”
Anne-mei: “Waar let jij als eerste op bij het creëren van een beeld voor een nieuwe collectie?”
“Is het vernieuwend, is het YOEK”
Anne-mei: “Wat maakt voor jou een goede fotoshoot een geweldige fotoshoot?”
“Voor mij is de eerste stap dat het gehele team goed kan samenwerken en een fijne en vooral ook leuke dag heeft, dat zie je echt terug in de beelden. Daarnaast is het natuurlijk geweldig als het concept dat ik heb bedacht naar aanleiding van de collectiethema’s precies zo uitkomen op beeld
zoals ik had gedacht of had ingebeeld in mijn hoofd. Ook dit is een kwestie van heel goed samenwerken en communiceren met het team, uiteindelijk maken we het samen en dat maakt het fantastisch en geeft een kick!”


SubTitel
Anne-mei: “Je werkt al heel wat jaren bij YOEK – hoe is jouw creatieve visie in die tijd veranderd?”
“Mijn visie is altijd consistent geweest. Ik probeer uiteraard mee te gaan met trends en te kijken welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van beeld en dit toe te passen. Maar het is belangrijk om de merkidentiteit van YOEK niet te verliezen in je eigen creatieve denken. Het moet herkenbaar YOEK blijven. We hebben natuurlijk een rebranding gehad van het merk waardoor onze beelduitingen ook zijn ontwikkeld en wat meer vrijheid heeft geboden om een niveau hoger te gaan in onze beelduitingen.”
Anne-mei: “Welke shootlocatie is je altijd bijgebleven – en waarom?”
“Door de jaren heen ben ik op allerlei prachtige locaties geweest. Bijzonder was de villa dichtbij Utrecht waar we een deel van onze FW25 collectie hebben geschoten. Deze is nog compleet retro ingericht, alsof je teruggaat in de tijd, prachtig en perfect voor onze collectie! Ik zal er misschien vaker naar refereren maar zonder al te veel te verklappen, de locatie waar we voor onze SS26 campagne fotoshoot zijn geweest staat absoluut op nummer 1.” (verkrijgbaar vanaf november ’25)
Anne-mei: “Mode is altijd in beweging. Waar haal jij je creatieve inspiratie vandaan?”
“Van Instagram tot Pinterest, mode websites en vooral ook magazines zoals Vogue, Harper’s Bazaar en ID magazine.”
Anne-mei: “Hoe bepaal jij de sfeer van een campagnebeeld?”
“Giulia, onze Head of Design deelt de collecties op in thema’s met verhaal. Zodra dit rond is maak ik van de thema’s een uitgebreider concept zodat het verhaal tot leven kan komen en het thema helemaal tot zijn rechtkomt. De sfeer bepaal ik dus aan de hand van het thema en het verhaal. Een goed voorbeeld is van onze nieuwste FW25 collectie, de eerste drop staat nu onlineen een onderdeel daarvan heet ‘Shimmer After Sunset’. Dit is onze Black label collectie die focust op items die je aankan naar speciale gelegenheden. De sfeer is deze winteravond, feestelijk en elegant. Dit hebben we goed kunnen vangen denk ik.”
Anne-mei: “Welke collectie of seizoen vond je visueel het sterkst tot nu toe?”
“De YOEK Lounge x Isadee collectie is visueel ontzettend
sterk. Het is een minimalistische lounge collectie die draait om zachte en comfortabele stukken die je thuis kan dragen maar ook super stijlvol zijn voor buiten huis, deze twee elementen komen heel mooi naar voren in de beelden. Welke ik nu niet kan negeren is de SS26 fotoshoot die we net achter de rug hebben. Het duurt nog eventjes voordat we de beelden kunnen delen maar dit seizoen wordt visueel heel erg sterk. Ik kan niet wachten tot we deze collectie binnen krijgen en we deze beelden op de website terugzien.

SubTitel
Anne-mei: “Welk item uit de collectie staat bij jou steevast op de styling-‘go to’-lijst?”
Vooral items uit onze Essential collectie. De broek bootleg dolce B5541. Deze tregging heeft een fantastische fit die super elegant is en ook in veel kleuren beschikbaar dus goed te combineren. Maar ook top flare dolce B4082 die past perfect onder onze blazers en vesten.
Anne-mei: “Wat vind je het leukste aan het stylingproces vóór een shoot?”
“Ik heb het grote geluk dat ik voor mijn werk mag shoppen! Wie kan dat nou zeggen ;) Het struinen naar de leukste schoenen en sieraden die perfect passen bij onze collectie vind ik erg leuk, maar is niet altijd makkelijk hoor! Soms heb ik iets in mijn hoofd wat niet te vinden is. Maar dat maakt de uitdaging nog leuker. We kunnen bij ons op kantoor inmiddels een klein winkeltje beginnen met schoenen en sieraden die we over de jaren verzameld hebben. Om ook duurzaam om te gaan met deze items hergebruiken we veel. Dit vind ik ook een leuke uitdaging, een nieuw seizoen met schoenen en sieraden stylen die we eerder hebben gebruikt maar het toch heel anders laten overkomen zodat het nog on-trend is!”
Anne-mei: “Hoe bewaak je de balans tussen trends volgen en trouw blijven aan de YOEK-signatuur?”
“Dit onderwerp stipte ik al even aan bij een eerdere vraag. Dit is af en toe een uitdaging. Het zit bij ons in kleine nuances denk ik. Ik werk heel nauw samen met onze brand manager Dana en samen sparren we over deze balans en hoe ver we hier in kunnen gaan. De fotoshoots voor onze zomer- en winter collecties doen wij (bijna) een jaar voordat de collectie uitkomt. Daarom ben ik ook altijd voorzichtig met trends van het moment. Stel er is een grote trend op het moment van de fotoshoot maar wanneer de collectie met de beelden uitkomt een aantal maanden later is deze trend al geweest, dan is dat zonde en wil ik voorkomen.”
Anne-mei: “Welke eigenschappen helpen jou het meest in jouw creatieve werk?”
“Ik ben een doorzetter en doe er alles aan om een fotoshoot van het moment van plannen tot aan de laatste foto vlekkeloos en tot in de puntjes goed te laten verlopen. Ook al moet ik en het gehele team om 06:00 uur op en tot 22:00 ‘s avonds doorwerken. De eigenschap om door te zetten, positief te blijven en veerkrachtig te zijn, zijn hiervoor erg belangrijk. Naast de fotoshoots zorg ik ook voor de grafische vormgeving van ons on- en offline drukwerk, hier ga ik vooral open-minded, flexibel en uiteraard creatief te werk.”

